Praca w branży gier komputerowych jest wielkim marzeniem wielu młodych ludzi, którzy nie do końca zdają sobie zazwyczaj sprawę z tego, że ich ulubiona gra nie została złożona w klocków, lecz z dziesiątek tysięcy linijek kodu źródłowego, który ktoś, kiedyś musiał mozolnie wpisać. Taki pierwszy kontakt z rzeczywistością prowadzi zazwyczaj do pewnego otrzeźwienia i weryfikacji swoich planów, a także większego szacunku do osób, które w branży gier komputerowych faktycznie działają i harują w pocie czoła, by wyrobić się z nową grą na czas premiery. Jeśli ktoś jest jednak zdeterminowany, to nadal wcale nie ma tak łatwo, ponieważ w branży ceni się przede wszystkim pracowników doświadczonych, których nie trzeba zbyt długo wdrażać w rytm pracy danej firmy i zapoznawać z wykorzystywanymi przez nią narzędziami. W jaki sposób możemy zatem zdobyć doświadczenie, które pozwoli potencjalnym pracodawcom spojrzeć na nas nieco przychylniejszym okiem?
Non-profit
Branża gier komputerowych jest jedną z gałęzi gospodarki, w której portfolio liczy się dużo bardziej niż namacalne, formalne doświadczenie, które nabywamy w szkołach wyższych. Pracodawca musi mieć bowiem pewność, że wiemy, co chcemy zrobić i w jaki sposób chcemy tego dokonać. Praktyka świadczy o znajomości teorii, ale teoria nie świadczy niestety o znajomości praktyki. Musimy zatem zadbać o własne portfolio w dziedzinie, którą jesteśmy żywo zainteresowani, by w ten sposób zaprezentować swoje umiejętności i pokazać, że umiemy zrobić jakieś swoje dzieła w sposób profesjonalny i rzetelny. To, w co możemy włożyć ręce, zależy w ogromnej mierze od tego, co chcielibyśmy robić w faktycznej pracy. Jeśli jesteśmy zainteresowani scenopisarstwem, to wystarczy konsekwentnie rozbudowywać swoje portfolio literackie – pisać scenariusze lub opowiadania, możemy też rozważyć dołączenie do jednej z wielu internetowych załóg, które zajmują się tworzeniem modyfikacji do starszych gier, w których opowiadają nowe historie, które coraz częściej nabierają rozmachu i zostają opatrzone profesjonalnym dubbingiem. Musimy udowadniać poprzez swoje zainteresowania, że potrafimy opowiadać historie, które faktycznie zaciekawią graczy.
Wiedza formalna
Inne gałęzie procesu produkcji gier wymagają już nieco innego podejścia, które wymaga wiedzy specjalistycznej. Najbardziej oczywistą z nich jest oczywiście programowanie, którego na własną rękę możemy nauczyć się dzięki kursom dostępnym w internecie – zarówno takich w formie wideo, jak i bardziej tradycyjnych poradników w formie tekstowej. Programowanie jest zdecydowanie najbardziej złożoną umiejętnością wymaganą przy produkcji gier komputerowych – każde działanie, jakie podejmujemy, sterując postacią w danej produkcji, wymaga bowiem dokonania wielu obliczeń przez komputer, spośród których większość trzeba ręcznie zapisać. Wspomniane już poradniki i kursy zapewnią nam mnóstwo wiedzy teoretycznej, którą warto jest wykorzystać w praktyce i pisać na własną rękę swoje autorskie programy, żeby po prostu móc kiedyś pokazać, że umiemy to zrobić i nie sprawia nam to większego problemu.
Duże zapotrzebowanie jest również na artystów i designerów, którzy tworzą grafiki koncepcyjne, na bazie których tworzy się następnie modele, które wykorzystuje się w grze w ramach architektury czy postaci, które gracz napotyka na swojej drodze. Jeśli chcielibyśmy się nauczyć modelowania postaci, dobrym kierunkiem będzie wykorzystanie programów takich jak darmowy Blender, w którym możemy wyrenderować dosłownie wszystko, co sobie wymarzymy. Jeśli interesuje nas bardziej level design, czyli innymi słowy rozkład mapy, na której toczy się gra, ze wszystkimi jej budynkami i punktami charakterystycznymi, to możemy skorzystać z wielu darmowych silników do gier, by szlifować w nich swoje umiejętności. Rozwiązania takie jak Unreal Engine, Unity czy nawet darmowy TrenchBroom do dwudziestopięcioletniego już Quake’a po dziś dzień potrafią zrobić ogromne wrażenie w rękach doświadczonego designera.
Należy wreszcie pamiętać, że branża gier komputerowych jest w dzisiejszych czasach prawdziwym, gospodarczym molochem, a każda szanująca się firma musi dysponować swoim działem marketingu. Niewiele osób myśli o pracy przy grach w taki sposób, ale on również jest bardzo satysfakcjonujący i dynamiczny. Działania marketingowe przy grach komputerowych rządzą się oczywiście swoimi prawami i wymagają ogromnego obycia z internetem – warto jest zatem zrobić coś, by móc udowodnić, że sobie z tym radzimy. W marketingu najważniejsze są efekty – jeśli będziemy mogli pokazać potencjalnemu pracodawcy fanpage na Facebooku czy Instagramie z dużą liczbą polubień, jeśli stworzymy poczytnego bloga lub popularny kanał na YouTube, to udowodnimy w ten sposób, że potrafimy korzystać z internetu w sposób przemyślany i konsekwentnie osiągać cele, które sobie zamierzymy. Najważniejsze jest jednak to, żeby cokolwiek robić i dbać o to, żeby nieustannie pracować nad swoimi umiejętnościami i być taką osobą, którą sami chcielibyśmy zatrudnić w swojej firmie produkującej gry komputerowe.